Om Kaplegården

Kerneydelsen er personalets daglige samvær med børnene, som gør vuggestuen til et tiltrækkende og udviklende sted at være

Kerneydelsen er nærvær og relationer, som er nødvendigt for et menneskes udvikling og trivsel

  • Et nøgleord i vores hverdag er tryghed.

  • I de første tre leveår har børn et meget stort behov for at være omgivet af kendte ting og personer. Det lille barn er kun lige begyndt at få sat alle sine følelser og sanseindtryk inde i hovedet.

  •  Barnet søger hele tiden tilbage til de kendte ting, for at få bekræftet, at der er noget, der ikke forandrer sig, og som man kan stole på.

  •  Først når dette er sket mange, mange gange, opnås den sikkerhed, man ser hos børnehavebarnet.

  •  Derfor har vi en fast dagsrytme

  •  Faste rutiner i garderoben. Ved frokosten. I badeværelset osv.

  •  VI BRUGER MEGET TID PÅ KNUS OG KRAM

                

Institutionens pædagogiske principper og værdier


Vi har nogle fælles principper, som er udgangspunkt for de aktiviteter, vi laver hver dag.
Vi arbejder hele tiden på at afspejle grundholdningerne og at etablere en sammenhængende pædagogik.
Vores meget vigtige grundholdning er

  • At barnet er en hel person. Ikke en ufærdig voksen
  • At det er vigtigt for barnets udvikling af selvværd, at det bliver taget alvorligt, selv om det er et lille barn. 
                                    

Hverdagsprogram

 

07:00

Vuggestuen åbnes af1-2 medarbejdere. Vi lægger vægt på en tryg aflevering og en stille start på dagen. Vi er alle på en stue, hvorbørnene leger frit.

08:00

Her møder flere af medarbejderne, og børnene leger nu på begge stuer. Om sommeren er vi allerede ude på legepladsen, hvis vejret tillader det.

09:00

Resten af personalet møder, og nu er der 1-2 pædagoger og 1-2 medhjælper på hver stue. Langt de fleste børn er mødt, og vi holder samling. Vi snakker om, hvem der er kommet, og hvem der er hjemme. Vi synger, og bagefter bliver hvert barn tilbudt 1/4 stk. rugbrød med smør og et glas vand . Vi skifter de børn, der har behov for det. Så begynder vores planlagte aktiviteter og leg.

10:30-11:30

SPISNING
Vi lægger vægt på, at der er en god og rar stemning ved frokosten. Børnene skiftes til at dække bord og dele madpakker ud. Vi begynder frokosten med at sige "vær så god" og afslutter med "tak for mad". Når børnene pakker madpakker op, må de selv vælge, hvad de vil spise. Vi opfordrer til, at de spiser en mad færdig, inden de begynder på den næste. Når børnene er færdige med at spise, leger de. Derudover er der tilbud om højtlæsning og sang på madrassen.

BØRSTE TÆNDER
På badeværelset er det vores primære mål at give det enkelte barn nærvær og omsorg. For at sikre det, tager medarbejderne et barn ad gangen med på badeværelset. Vi hjælper barnet med at børste tænder, blive vasket, få skiftet ble, evt. gå på toilettet og tage tøj af.

12:00

SOVE
Alle børnene sover til middag eller hviler sig mindst en time om dagen i hele deres vuggestuetid. De mindste sover både formiddag og eftermiddag.

13:00-16:00

Børnene vågner. De bliver skiftet, eller hjælpes på toilettet. Derefter hjælpes vi ad med tøjet og børnene leger på stuen, indtil alle er kommet op. Omkring kl. 14.30 spiser vi frugt og boller/brød, som forældrene skiftes til at have med. Bagefter er der leg i hele stueetagen eller ude på legepladsen. I løbet af eftermiddagen bliver børnene skiftet efter behov, men alle checkes inden kl. 16.00

16:00

2 medarbejdere er tilbage. Børnene leger til de bliver hentet.

17:00

Vuggestuen lukker.
Fredag allerede kl. 16.00

 

   

Her er min test